6 juni 2015: Uitgeslapen….. - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Margreet Brabander en Wim Muller - WaarBenJij.nu 6 juni 2015: Uitgeslapen….. - Reisverslag uit Miravet, Spanje van Margreet Brabander en Wim Muller - WaarBenJij.nu

6 juni 2015: Uitgeslapen…..

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Margreet

06 Juni 2015 | Spanje, Miravet

Enne…… ja beide prima geslapen. Weinig last van elkaar op een te klein waterachtig bed.
Wat hebben we dan gedaan?
Tja………
We zijn zo uitgelslapen dat we gister al besloten hebben nu eindelijk eens naar die Delta van de Ebro te gaan.
Veel vogelsoorten, water (denk ik), strand(en), rijstvelden en de rest zien we wel.
Dus ondanks of misschien dankzij dat goede slapen redelijk vroeg op.
Zoals gewoonlijk een prima ontbijt en alvast de koffie voor onderweg gezet.
De koelbox stond nog op te warmen (dat staat raar of meer klinkt raar, maar laat het toch gewoon lekker staan hahaha) vanaf de vorige dag toen we dus niet weggingen. Dus die zal wel cool zijn.
De nodige drank, beleg enz er in. Nog even snel een meloen snijden voor onderweg.
Krat + koelbox mee de auto in en karre.

Het is niet zover dus Ernie (de Tom Tom voor degene die het vergeten zijn) ingesteld op alle snelwegen vermijden. Dus binnendoor.
Het was weeeeeeeeeeeer warm joh.
Laat ik het nou niet teveel zeggen, want dan krijgen we gegarandeerd ander weer en dat betekent meestal: regen.
(stiekem op weer-online gekeken en dat gaat ook inderdaad komen volgende week bij ons volgende logeeradres.)
2 of 3 dagen flinke ook, als het uitkomt. En tot nu toe klopt het weer met de site redelijk! Dan maar wat activiteiten plannen)
Enfin dat is dan, nu is het weer onweerzinwekkend warm.
Dus de ramen open in de auto, maar dat helpt niet echt.
De airco aan? We zijn Nederlanders dus dat verbruikt teveel benzine hahahah.
Nee hoor zonder airco koelt de blazer het uitstekend. Net genoeg om het uit te houden en het niet koud te krijgen.
Op naar de Delta.
Tja wat zal ik zeggen…..
Vlak, veel rijstvelden. Net of je in Indonesië bent zonder de Indonesiërs.
In Riumar (een dorp in de Delta) hadden we ook een huisje gespot. Maar niet genomen omdat het nogal uit de route lag naar de eventuele bezienswaardigheden.
Volgens ons was het huisje vlakbij waar we gestopt zijn om even naar het strand te lopen. Het zou een uitstekend alternatief zijn geweest gezien de activiteiten die we NIET hebben gedaan. Maw bij het huisje bivakkeren. Ok het zwembad was niet aanwezig bij dat huisje……. Nou ja toch een goede keuze gemaakt. hahaha
Als je een paar dagen de tijd neemt en wat excursies (met de fiets, boot enzo) gaat doen, dat het een interessant gebied moet zijn voor een vogelloog. (vogelaars of amateurornitholoog).
Wij hadden het gauw gezien.
Dan gaan we naar Miravet. En dorp tegen een berg aan geplakt als het goed is en dat te bereiken is via de weg, maar korter via een bijzonder pont waarvan er maar nog 2 in Europa operationeel zijn.
Twee boten met daartussen planken (zal wel een soort vlonder zijn) voor max 3 auto’s en zonder enige aandrijving dan de stroming.
Bijzonder en ook wel spannend (of een beetje eng). We zien wel.
https://www.youtube.com/watch?v=8bpmdSTACdE
Eerst onderweg nog tanken. Nu was ik mijn telefoon vergeten en daar zitten mijn creditcards in. Waar ik dus altijd de benzine mee betaal!
Het was nog een bediende pomp dus de beste man vraagt aan mij: zeg het maar. Ikke: completamente lleno
Staat die man te tanken bedenk ik mezelf wat ik hiervoor schreef. Shit geen geld genoeg voor een volle tank. Parada zeg ik tegen de pompbediende. Die begreep er niets van. Dacht vol te tanken en moest ineens ophouden.
Jeetje Margreet zei ik:ben mijn telefoon vergeten + pasjes, weet je nog.
Jaha dat weet ik nog zegt ze. Maar ik heb ook Master bij mij…..
Paniek voor niets dus……… Heb het maar zo gelaten. Tank later wel weer bij tot vol als we naar het Noorden gaan.
Ernie brengt ons, zoals geïnstrueerd via de weg naar Miravet.
Maar onderweg zie ik ineens een bordje: “Pas de barca Miravet”” vrij vertaald. De veerpont naar Miravet.
Wij verderop gedraaid en terug.
Stijle weg naar beneden en stond daar een Spanjaard en zijn BMW (al vreemd eigenlijk. Waarom niet een Seat) hindelijk in de weg. Ik er net langs en die man maar zwaaien met zijn wijsvinger.
Wat nou….. jij staat daar onhandig……Eik..!
Beneden stonden nog 2 auto’s. Duitsers. Kan het nog gekker op een spaanse veerpont met 2 duitsers…. 
Welke veerpont?
Ik zag niets aan deze kant, maar ook niet (zoals drs. P al “zong”: als je van hier deze kant naar de overkant gaat wordt dat automatisch deze kant en dit de overkant…….) Enfin zonder dollen. Geen veerpont te bekennen. Vandaar die wijsvinger van de Spanjaard.
Nu is het zo dat deze pont dmv de stroming overvaart maar zover kan die toch niet stroomop –of afwaarts zijn.
Aha……er hang een bord: Pas de Barca en restauracio!
Hebben wij weer. Willen we gevaarlijk toeren uit gaan halen…… zijn de middelen weg.
Als ik zo de rest van de zaken zag die de pont heen en weer moeten brengen kan ik mij de restauratie wel voorstellen!
Dan maar toch via de weg.
Nu hadden we al gehoord dat Miravet zelf niet zoveel voorstelt, maar alleen het pontje (die viel dus al af) en het kasteel.
Nu ligt Miravet tegen een berg aan gekwakt, dus kan je jezelf voorstellen dat zo’n kasteel als verdedigingsfort diende en dus niet onderaan de berg gesitueerd zou zijn.
Margreet zag dat kasteel al niet zo zitten en die hele klim er naartoe. Maar al wandelend waren we toch al een stuk opgeschoten. Maar wel op sandalen. Lekker om de wind tussen je tenen te voelen, maar voor het betere klimwerk niet echt geschikt. Naar boven zou nog kunnen, maar dalen zonder goed schoeisel gaat niet met het namaak heupie. En dat zeker niet voor Margreet. Had ik nou toch maar de berg- wandelschoenen aangedaan. Ze staan tenslotte in de auto en we hebben ze er special voor meegenomen.
De laatste (in denk) 200 tot 300 mtr naar het kasteel was echt een “klim”pad. Dus maar weer terug naar Margreet die was neergestreken bij een waterkraan.
En verder naar beneden tot op het pleintje van Miravet.
De ouderenhangjeugd zat te babbelen, in te dutten en of weg te vallen. Ook niet gek met die temperaturen.
Margreet bestelde in perfect Spaans 2 kleine biertje ( dos Cerveza pequeño) maar dit is Catalonië en daar spreken ze Catalaans. Dus horen ze meteen of ze zien het aan de kleding en fototoestel dat je een buitenlander bent hahahah.
Goed gedaan meissie!!!!
Heerlijk die 2 biertjes na een lange klimmende wandeling. Maar niet te snel opdrinken anders gaan de benen zwabberen.
Zo nu niet te snel opstaan en rustig naar onze mobiele bakoven.
Ter……g wat is dat abnormal warm in die auto.
Gauw zitten, starten ramen open en wegwezuh.
Nadat de warmte uit de auto was de ramen dicht en de cooling aan.
Zo is het wel uit te houden.
Naar huis naar huis zei………… daar wacht de barbecue again.
Nu 2 van die weggooi dingen aangemaakt en hoppa bakken maar.
Heerlijk gegeten.
En daarna een bakkie koffie+magdalena’s (een sort keekje met licht suiker erop. Het enige eigenlijk wat nog een beetje iets van een smaak heeft hier in Spanje als het gaat op gebak).
We waren best wel een beetje moe van zo’n drukke dag. Zijn we niet meer gewend he.
Dus vroeg gaan slapen.
Kunnen we morgen lekker actief zijn op de rustdag voor vertrek hahaha
Tot morgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 15941

Voorgaande reizen:

26 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Catalunya

Landen bezocht: